MŠ TYRŠOVA HUMENNÉ, 2006 - 2008


(Podvihorlatské noviny, str. 11) poskytuje celodennú výchovnú starostlivosť (s možnosťou poldenného pobytu) deťom od 2 do 6 rokov a deťom s odloženou školskou dochádzkou. Zriaďovateľom je mesto Humenné.

Za účelom poskytovania edukácie a rehabilitácie deťom so špeciálnymi potrebami (mentálne, zmyslovo a telesne postihnutým) boli v MŠ zriadené dve špeciálne triedy - prvá 8. novembra 2005, druhá 2. septembra 2007.
Jedná sa o jedinečný model integrácie a aj inklúzie v Prešovskom kraji.

Filozofia humanisticky orientovanej predškolskej edukácie presadila do materských škôl princíp integrácie detí so zdravotným postihnutím. Idea začlenenia týchto detí poukazuje na potrebu vnímania diferenciácie medzi jednotlivcami ako súčasť rozmanitosti a jedinečnosti, a nie ako prejav abnormality.

Triedy majú interdisciplinárny charakter a poskytujú deťom intervencie v oblasti špeciálneho školstva a odbornej rehabilitácie.

Odbornú pedagogickú starostlivosť poskytujú špeciálni pedagógovia v úzkej spolupráci so špeciálno-pedagogickou a pedagogicko-psychologickou poradňou a Detským integračným centrom Vranov n/Topľou . Na základe špeciálnej diagnostiky a odborných vyšetrení sú vypracovávané individuálne plány slúžiace k edukácii detí formou individuálneho prístupu, pričom sú využívané rôzne špeciálne pomôcky aj špeciálne terapie (muzikoterapia, aromaterapia, arteterapia, canisterapia).

Denne poskytovaná rehabilitačná starostlivosť (prostredníctvom ADOS s. r. o.) je zabezpečená rôznymi procedúrami:
  1. vodoliečba - perličkové kúpele
  2. teplé procedúry - parafín
  3. bioptrom
  4. Bobathové cvičenia
  5. polohovanie
  6. vzpriamovanie do chôdze
  7. klasická masáž
Integrované triedy navštevuje 21 detí s postihnutím:
  • - M. Down syndrom, ľahký stupeň
  • - DMO spastická forma:
    1. diparetická (ochrnutie oboch dolných končatín)
    2. hemiparetická (jednostranné postihnutie hornej a dolnej končatiny)
    3. kvadruparetická - (postihuje všetky 4 končatiny)
  • - DMO nespastická forma:
    1. hypotonická (prejavuje sa zníženým svalovým napätím, deti majú väčší rozsah pohybov v kĺboch, môžu sa ľahko zvinúť do klbka alebo horné končatiny ovinúť okolo krku)
    2. extrapyramídová (postihuje motoriku horných a dolných končatín, býva postihnutá aj hybnosť rečových orgánov a preto je reč ťažko zrozumiteľná)
  • - Autizmus - Kanerov a Aspergerov syndróm
  • - rázštep chrbtice
  • - NKS (narušená komunikačná schopnosť)
  • - zmyslové ochorenia


O možnosť navštevovať špeciálne triedy je zo strany rodičov postihnutých detí veľký záujem - pre nedostatok miesta ostalo napriek zriadeniu druhej triedy šesť prihlášok nevybavených ...

Canisterapia sa s vybranou skupinou detí zo špeciálnej triedy materskej školy realizuje od októbra 2006. Stretnutia sa konajú raz týždenne v dĺžke trvania 1 hodinu, v miestnosti vyhradenej len pre tento účel. Pri každom stretnutí je prítomný špeciálny pedagóg (triedna učiteľka).
Metóda CT: AAT
Forma: skupinová

Šk. rok 2006/2007

V začiatkoch (v tzv. poznávacej fáze) odborní pracovníci zvažovali rôzne kombinácie postihnutia pre vytvorenie cieľovej skupiny. Z vytypovaného počtu 8 detí bola v konečnej fáze tejto etapy vytvorená štvorčlenná skupina s nasledujúcim postihnutím:
  1. DMO - spastická kvadruparéza, dieťa čiastočne mobilné, EPI, narušená komunikačná schopnosť - dyzartria spôsobená postihnutím
  2. DMO - kvadruparetická, dyskinetická forma, dieťa čiastočne mobilné, EPI, narušená komunikačná schopnosť - dyzartria spôsobená postihnutím, stredný stupeň mentálnej retardácie
  3. DMO - hemiparetická forma, narušená komunikačná schopnost, dieťa mobilné, hrubá motorika a lokomócia mierne narušená, neuroticizmus
  4. Rázštep chrbtice (znížené dýchacie schopnosti) dieťa imobilné
Veková štruktúra: 4 - 6 rokov

Na základe diagnostiky a následne vypracovaných individuálnych plánov realizácie CT sme sa zamerali na:
  1. elimináciu vonkajších prejavov strachu zo psov
  2. rozvoj motorických a komunikačných schopností
  3. pozitívne ovplyvňovanie sebavedomia a samostatnosti
  4. elimináciu neurotických prvkov správania
  5. polohovanie zamerané na uvoľnenie pľúc pri dýchaní
  6. rozvoj poznania
Šk. rok 2007/2008

Dve deti z pôvodnej skupiny začali navštevovať 1. ročník ZŠ, k zostávajúcim dvom pribudli zo štyroch vytypovaných ďalšie dve. Skupina je opäť štvorčlenná, diagnostická skladba je nasledovná:
  1. DMO - spastická kvadruparéza, dieťa čiastočne mobilné, EPI, narušená komunikačná schopnosť - dyzartria spôsobená postihnutím
  2. DMO - kvadruparetická, dyskinetická forma, dieťa čiastočne mobilné, EPI, narušená komunikačná schopnosť - dyzartria spôsobená postihnutím, stredný stupeň mentálnej retardácie
  3. narušená komunikačná schopnosť, oneskorený rečový vývin následkom vplyvu prostredia z ktorého dieťa pochádza
  4. narušená komunikačná schopnosť, oneskorený rečový vývin následkom vplyvu prostredia z ktorého dieťa pochádza
Veková štruktúra: 4 - 7 rokov

Canisterapia zameraná na
  1. rozvoj motorických a komunikačných schopností
  2. pozitívne ovplyvňovanie sebavedomia a samostatnosti
  3. rozvoj poznania
Autorské práva vyhradené. Žiadny text, časť textu alebo fotodokumentácia sa nesmie reprodukovať alebo rozširovať akýmkoľvek spôsobom bez písomného súhlasu klubu EUROCANIS.

Fotodokumentácia z realizácie canisterapie v zmluvných zariadeniach je zverejnená so súhlasom zákonných zástupcov klientov.

TOPlist
© 2007 EUROCANIS
všetky práva vyhradené
EUROCANIS - kynologický klub SLOVENSKO
Sídlo: Jasenovská 41, cvičisko: Sninská ul. pri Laborci, 066 01 Humenné
Tel.: 0908 336 503, monika.danc@gmail.com